martes, 7 de noviembre de 2017

Continguts, Metodologia i Organització

CONTINGUTS:



Els continguts són els aspectes o temes que es tractaran, desenvoluparan i analitzaran al llarg de la unitat didàctica. Aquests es veuen relacionats, en altres paraules, fan referència, als continguts didàctics com a les competències atés que són la manera en què prenen forma educativa i pragmàtica. Serveixen com a marc de referència per així tindre un procés d’aprenentatge clar i ordenat. A més a més, els continguts es veuran també reflectits en les activitats a causa que es donaran a partir d’aquests i, al mateix temps, dels objectius.


El bloc de continguts sobre el que es fonamenta i  es desenvolupa aquesta unitat és en part de coneixement i autonomia personal i l’expressió motriu i comunicació. Pensem que la fi d’aquesta unitat es troba en la interrelació d’aquests blocs per la seua semblança en alguns aspectes i la seua pròpia continuació o prolongació.
Es contempla en els documents oficials que el coneixement i autonomia personal té rellevància per conéixer i ser capaç d’ajustar les accions motrius produïdes pel nostre cos, no sols a l’entorn, sinó a les relacions intrapersonals. I, trobem que, com a conseqüència d’aquest coneixement  de l’esquema corporal, l’aplicació i utilització és també una part fonamental per al desenvolupament físic, psíquic i emocional de l’alumnat mitjançant el moviment.
La desinhibició, l’espontaneïtat, la creativitat seran factors fonamentals en l’expressió corporal i la transmissió d’informació de qualsevol manera en què es contemple, com nosaltres ho fem amb la realització de coreografies i escenificacions.


Amb tot açò, els continguts que es tractaran no seran tan sols didàctics, sinó que també n’hi han d’interdisciplinaris (continguts d’altres matèries que es poden aplicar o es veuen en altres contextos, com aquest) i de transversals (continguts que es podria dir que no pertanyen a cap matèria però al mateix temps a totes, és a dir, són conceptes que tenen una presència fonamental en qualsevol àmbit com poden ser la democràcia, el respecte… ). Així doncs, els continguts seran aquests:


    • Didàctics
  • Execució de moviments segmentaris
  • Identificació dels diferents estats, emocions, sentiments…
  • Gestos creatius (pràctica d’activitats expressives)
  • Organització de l’espaciotemporal mitjançant el moviment
  • Simbolització d’accions i personatges mitjançant el moviment corporal.
  • Diversitat de realitats corporals. Actitud crítica i reflexiva davant dels models imposats per la societat.
  • Activitats de “role-playing”
  • Creació i participació en danses i balls grupals amb sentit rítmic mitjançant coreografies senzilles.


    • Interdisciplinaris
  • Creació d’atrezzo  per ajudar a l’organització de l’espai-temps


    • Transversals 
  • Escoltar amb atenció i empatia respectant el contingut del discurs
  • Elecció democràtica de la temàtica i cançons sobre les quals es regirà les coreografies
  • Foment de les habilitats socials per al desenvolupament personal (creació de grups o tot el conjunt de la classe)


Aquests són els continguts de la nostra proposta fonamentats i extrets del DOCV (Decret 108/2014).





METODOLOGIA:




La metodologia és la forma mitjançant la qual s’organitzen i estructuren els continguts de la unitat didàctica. En la nostra unitat didàctica s’utilitzarà l’estratègia de pràctica mixta, més concretament, la global-analítica-analítica-global. Doncs, al llarg de les sessions s’aniran treballant aspectes sobre el coneixement del cos, l’autonomia i la mobilitat. En la fase intermèdia de la sessió es treballarà amb més d’una activitat analítica, per practicar tots els aspectes possibles sobre el coneixement i mobilitat del cos i per poder aconseguir l’objectiu final de la unitat didàctica, que serà realitzar un musical mitjançant tots els coneixements que l’alumnat ha obtingut al llarg de les sessions.


En tant que respecta als estils d’ensenyança s’utilitzarà un estil d’ensenyança basat en el descobriment. En el qual l’alumnat anirà aprenent mitjançant un estil de descobriment guiat, és a dir, el mestre o mestra elaborarà una sèrie d’activitats adaptades al contingut específic de la unitat didàctica i l’alumnat haurà d’anar superant aquestes. Cadascuna d’aquestes activitats serà un nou descobriment per a l’alumnat sobre els continguts en qüestió. El mestre o mestra estarà en tot moment pendent de les preguntes o problemes que li puguen sorgir a l’alumnat per a ajudar a resoldre aquests i aconseguir els objectius plantejats a la unitat didàctica.


Es realitzaran activitats pràctiques, en les quals es desenvoluparà el contingut de la unitat didàctica mitjançant la utilització de diversos recursos i materials. També es fomentarà la participació global de la classe en les dites activitats i en la reflexió final de l’alumnat sobre aquestes. Així com la cooperació i el treball en grup de l’alumnat i la implicació individual de cada alumne i alumna.

A més a més, el mestre o mestra utilitzarà en la unitat didàctica un enfoque terapeuta, que se centre en l’alumnat, ja que, es busca empatitzar, apropar-se i conéixer millor l’alumnat per mitjà de les classes de l’assignatura d’educació física. Aquest enfocament és important al llarg de les sessions, perquè cada alumne i alumna és diferent i cal intentar apropar-se a cadascun d’ells i elles per poder proporcionar-los l’ajuda necessària perquè puguen aconseguir els objectius.



ORGANITZACIÓ:  


TEMPORAL i ESPACIAL

Aquesta unitat didàctica es durà a terme durant 8 sessions amb una duració de 45 minuts cadascuna. La primera sessió serà el dia 7 de novembre i l’última el 1 de desembre. Respecte a l’espai que s’utilitzarà ens trobarem en les pistes que disposa el centre on es realitzen totes les sessions amb normalitat. En cas de pluja o mal oratge sempre es podrà utilitzar l’espai habilitat amb un sostre.

ALUMNAT

En quant a la organització de l’alumnat trobarem dues maneres d’establir el funcionament de les sessions. En algunes  trobem que realitzaran les activitats de forma individual i pel que respecta a la composició de les coreografies s’ha pensat establir dos grups de 8 i un de 9. En altres activitats es faran quatre grups (tres de quatre i un de cinc).  La formació dels grups serà a atzar.
MATERIALS

Pel que fa a la organització dels materials s’utilitzaran diferents de suport, ja que no serà imprescindible la utilització d’aquestos. Podem veure en la programació que farem ús dels bancs suecs (exercici d’equilibri), estoretes (exercicis de calfament i relaxació) i l’alumnat podrà fer ús del que veja convenient per a la composició del seu musical. A més, tenim el material creat en la assignatura de plàstica, com pot ser la vestimenta.

El material que més utilitzarem seran radiocassets que s’endollarà en el pati o en  l’espai habilitat amb un sostre a través d’allargadors elèctrics per posar la música i que els diferents grups puguen assajar el seu musical. Així com, els diferents cd’s que portarà el mestre o la mestra.


2 comentarios:

  1. Hola, grupo.

    Habéis hecho un buen trabajo. Aquí os dejo algunas consideraciones para pulir las distintas secciones.

    Contenidos: está bien la introducción si bien es un poco larga. Podéis aligerarla quitando algunas apreciaciones teóricas, por ejemplo: “també n’hi han d’interdisciplinaris (continguts d’altres matèries que es poden aplicar o es veuen en altres contextos, com aquest) i de transversals (continguts que es podria dir que no pertanyen a cap matèria però al mateix temps a totes, és a dir, són conceptes que tenen una presència fonamental en qualsevol àmbit com poden ser la democràcia, el respecte…)” > també n’hi han d’interdisciplinaris i de transversals.
    Echo en falta la referencia a los documentos consultados a la hora de redactar este apartado (p.e. las fuentes de donde habéis sacado la definición de contenidos).
    Hay algún error de concepto, los contenidos didácticos pueden ser disciplinares, interdisciplinares y transversales, vosotrXs los utilizáis como sinónimo de disciplinares.
    Respecto a la selección de los contenidos me parece correcta pero su redacción debe refinarse. Os dejo un ejemplo: “Creació i participació en danses i balls grupals amb sentit rítmic mitjançant coreografies senzilles” > Danses i balls grupals / Elements de la coreografía.

    Metodología: al igual que os decía en el apartado anterior, no es necesario que incluyáis píldoras teóricas. Explicáis qué estilo pretendéis emplear y de qué forma, pero no hace falta que lo defináis. Por otro lado –disculpad mi ignorancia- pero no sé qué es un “enfoque terapeuta de educación física”. ¿Os estáis refiriendo a un análisis (o evaluación) diagnóstico para conocer al alumnado? En ese caso es preferible que empleéis esos términos ya que están más extendidos entre la comunidad educativa.

    Atención a la redacción:
    Organització de l’espaciotemporal > organització espaciotemporal

    Un saludo,
    Rodrigo

    ResponderEliminar
  2. Buenas tardes chicos,
    Nos gustaría felicitaros por el trabajo realizado, ya que está muy bien explicado y elaborado. A continuación, os dejamos algunos aspectos que consideramos mejorables.
    En primer lugar, en lo que respecta a los contenidos, hemos observado que dedicáis demasiadas líneas a explicar la parte teórica a realmente explicar los contenidos de vuestra Unidad Didáctica. Creemos conveniente reducir la extensión eliminando algunas explicaciones que no son del todo necesarias. Pero lo que son contenidos, está muy bien redactados.
    En segundo lugar, en cuanto a la metodología, sucede lo mismo que con el anterior, podríais evitar algunas explicaciones teóricas que no son necesarias que hacen demasiado larga la explicación. Por otra parte, no vemos mención alguna a los discapacitados y como adaptarse a sus necesidades.
    En tercer y último lugar, en la organización hemos echado en falta otra vez a los alumnos discapacitados y sus respectivas adaptaciones. Por lo demás, como hemos dicho al principio, consideramos que habéis hecho un buen trabajo.

    ResponderEliminar